9 dobrých rad, jak vést efektivní e-shop

Vlastnit a provozovat dobře fungující a profitující e-shop není tak jednoduché a samozřejmé, jak to na první pohled vypadá. E-shop vyžaduje disciplínu, péči, tvrdou, vytrvalou a systematickou práci. Vyznáte se v logistice, marketingu, obchodu, IT a vysoce konkurenčním prostředí? Vše budete potřebovat! Mnoho začínajících online obchodníků neodhadne, kolik sil a času budou muset do svého podnikání investovat. Buďte připraveni! Pomůžeme vám.  

1) Věnujte se e-shopu na 100%

Pokud má e-shop skutečně růst, rozvíjet se a vydělávat, je důležité, aby jste se mu věnovali skutečně naplno. Buďte systematičtí, důslední a rychlí. V současném online světě téměř neexistuje zavírací doba. Lidé nakupují 24 hodin denně a zvykli si na rychlé a bezchybné vyřízení objednávek. Nezklamejte je! Nespokojený zákazník se těžko vrací. Ba co naopak, velmi často do svého rybníčku nespokojenosti stáhne známé, přátele a občas i širokou veřejnost pomocí negativních recenzí.

2) Buďte vnímaví k potřebám zákazníků

Naslouchejte potřebám zákazníků i potenciálních zákazníků. Komunikujte, ptejte se, buďte jim nablízku. Snažte se jim vyhovět, i když jsou jejich potřeby třeba lehce nestandardní, protože právě to je tou lehkou nuancí, která vás odliší od konkurence a zapíše do paměti zákazníků.

3) Buďte asertivní, milí a mějte CRM nebo dobrou paměť

I když to občas bolí, tak pověstné baťovské - “Můj zákazník, můj pán” stále platí. Pokud to jen trošku jde, buďte zde pro své zákazníky a trpělivě se jim věnujte, i když už se po osmé ptají na to stejné, i když neustále nerozumí vašim podmínkám nebo jen potřebují poradit. Buďte asertivní, nesklouzávejte k sarkasmu, pamatujte si své lidi. Nic nepotěší loajálního zákazníka více, než když si ho budete pamatovat a případně pro něj budete mít nějaké drobné výhody či se jen zeptáte, jak byl minule spokojen.

4) Budujte značku

Pečujte o e-shop jako o vzácnou květinu. Sledujte trendy nebo buďte v kontaktu s někým, kdo je sleduje. Nikdy neusněte na vavřínech, v dynamickém online prostředí stačí chvíle nepozornosti a už se koukáte na konkurenty z chvostu startovního pole. Sytematické, promyšlené a komplexní budování dobrého jména vašeho e-shopu je nezbytné. Využijte rozmanité kanály, sociální sítě, eventy, pokud se to hodí, potkávejte se se zákazníky i naživo.  

5) Lokalizujte, definujte a poznejte cílovou skupinu a mluvte jazykem jejího kmene

Významná část úspěchu je založena na detailní znalosti cílové skupiny. Víte komu prodáváte, respektive komu má smysl prodávat? Pokud ne, je nejvyšší čas to zjistit! Existuje mnoho analytických nástrojů, které vám pomohou a ušetří mnoho času a případných omylů v hledání správných kanálů a stylů komunikace.

6) KOMUNIKUJTE, i když vám teče do bot

Krizová komunikace je jednou z nejdůležitějších dovedností. Problém či komplikace může nastat kdekoli a není nic horšího, než když mlčíte a necháte zákazníky vymýšlet konspirační teorie. Když se přihodí nějaká nepříjemná situace, buďte upřímní, hledejte a především nabízejte řešení. Nikdy nezapomenu, jak bravurně komunikoval jeden z ostravských dodavatelů sushi, u kterého jsem udělala objednávku online a když ani po víc než hodině nedorazila, jala jsem se volat a zjišťovat, co se děje. Dle slov dodavatele jsem se dozvěděla, v době kdy už sem šilhala hlady, že v daný den vůbec nedoručují, a že to tedy zapomněli na e-shop srozumitelně komunikovat či pozastavit průběh objednávky. Jakožto správný hladový hater jsem napsala na svůj FB profil řádně naštvaný status. A světe div se, status se přes známého známého dostal až k dodavateli, který nelenil, napsal omluvný email a celou mou velkou objednávku doručil na druhý den na své náklady. Výborně! Dodnes jsem věrnou zákaznicí, která si vždy bude pamatovat toto gesto, doporučovat a vyprávět o něm. A to se vyplatí!

7) Kvalitní produkt není vše, záleží zda ho umíte prodat

Ano, je pravdou, že jedinečný produkt, který má nízkou konkurenci a současně vysokou poptávku je potenciálně prodejnější. Je však také pravdou, že šikovný, kreativní a nápaditý obchodník dokáže s grácií prodat i “leštěný prd” tak, že si budou zákazníci produkt vzájemně doporučovat a budou nadšeni, jak báječně nakoupili. Velkým benefitem je kvalitní, přehledný a intuitivní textový i vizuální obsah e-shopu.

8) Najděte konkurenční výhodu

Pokuste se najít něco, v čem předčíte konkurenci. Buďte kreativní. Nabídněte poradenství, buďte skuteční odborníci v oblasti, které se věnujete. Nabídněte poutavé a zajímavé návody, věnujte se svým zákazníkům. Využijte efektivní komunikační nástroje jako jsou sociální sítě, videa na youtube apod.

9) Napojte se na komunitu, najděte influencera či opinion leadera

Jedním z nejsilnějších argumentů pro koupi produktu je doporučení a dobrá recenze. Ideálně od někoho vlivného, komu zákazníci věří a je pro ně autoritou. Je už jedno, jestli jde o známou osobnost, blogera nebo odborníka v dané oblasti. Spolupracujte s influencery, využívejte opinion leadery a napojte se na komunity, které jsou pro vaše produkty důležité. Jedna z mých známých nedávno vtipně poznamenala, že jedním z prvních influencerů v zahrádkařské oblasti byl Přemek Podlaha a vlastně měla pravdu, i když Přemek asi tehdá netušil, co to influencer je.

V Railsformers jsme odporníky na e-shopy a jejich efektivní vedení. Nabízíme poradenství a rádi vám pomůžeme a naučíme vás, jak vést efektivní e-shop. Nebojte se nám svěřit, naše know how není magií ani tajemstvím, jsme tu pro vás. Vaše prosperující e-shopy jsou naší dobrou vizitkou.