Obecné nařízení o ochraně osobních údajů se v mnoha případech prezentovalo jako strašák, pro „běžné smrtelníky“ má ale několik výhod. Jednou z nich je, že nyní můžete zjistit, jak která společnost nakládá s vašimi daty.
Nové nařízení evropské unie vám umožní lépe sledovat, jak různé instituce a firmy pracují s údaji, které jim sdělíte. To se týká například nejrůznějších věrnostních a slevových programů.
Kdy musíte souhlas dát?
S největší pravděpodobností jste i vy v uplynulých dnech zaznamenali zvýšený přísun e-mailů od nejrůznějších e-shopů a dalších firem. Ve zprávách vás jejich zástupci žádali o obnovení souhlasu se zpracováním osobních údajů.
„Je jasné, že souhlas musí být udělen například pro obchodní a marketingové účely,“ vysvětluje k tématu mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) Tomáš Paták. Dle GDPR přitom tento souhlas musí být dobrovolný a srozumitelný.
„Mělo by být jasně patrné, k čemu jsou údaje vlastně poskytnuty,“ doplňuje Patáka Karel Bačkovský z bezpečnostního odboru ministerstva vnitra.
Kdy je souhlas zbytečný?
Oba se pak shodují v tom, že v některých situacích je obnovení souhlasu nadbytečné. Jedná se především o situace, v nichž je poskytnutí osobních dat podmíněno smluvním vztahem – například když v bance zakládáte účet.
Co dělat v případě pochybností?
Pokud nabudete dojmu, že souhlas se zpracováním osobních údajů dáváte zbytečně, nebo že je s vašimi daty nakládáno v rozsahu jiném, než v jakém jste souhlas poskytli, můžete se obrátit na ÚOOÚ.
Anebo kontaktujte nás. V týmu máme lidi, kteří se na problematiku zpracování osobních dat specializují a kteří jsou připraveni poradit i vám.