Fenomén zvaný TikTok. Víte o něm vše podstatné?

Děti narozené od poloviny 90. let 20. století (generace Z) ho milují, dospělí mu ve většině případů nerozumí a Donald Trump ho chce zakázat. Čínská sociální síť TikTok trhá rekordy v rychlosti aktivních uživatelů a bez problémů se řadí mezi TOP nejstahovanější aplikace tohoto desetiletí.

Právě z toho důvodu jsme se vám rozhodli přinést souhrn několika důležitých informací, které vám tuto moderní platformu představí se vším všudy.

K čemu TikTok slouží

TikTok je aplikace určená pro systém iOS a Android. Byl vyvinut společností ByteDance v roce 2016 a představen pro čínské uživatele jako Douyin. O rok později se firma rozhodla expandovat na zahraniční trh s odlišným názvem, TikTok.

TikTok slouží primárně pro vytváření krátkých videí (15 vteřin), sdílení nebo obyčejné sledování obsahu druhých.

Platforma, která nabízí to, co uživatelé chtějí

Nová mobilní aplikace dává mladým lidem přesně to, co chtějí, zábavu. Nabízí jednoduché uživatelské rozhraní, které je srozumitelné i dorůstajícím dětem a obchodem nezatížené prostředí.

Na podobném principu kdysi fungovala i aplikace Musical.ly (2014), která vznikla v Šanghaji. U svých fanoušků si získala takovou oblibu, že ji nakonec za 1 miliardu dolarů odkoupila firma Toutiao (dceřiná společnost ByteDance) a implementovala ji do TikToku - okamžitý nárůst milionů uživatelů byl zaručen.

Rychlejší než Facebook nebo Instagram

Od roku 2017 se TikToku podařilo konkurovat gigantům jako je YouTube, Instagram nebo Facebook. Aktuálně má cca 800 milionů aktivních uživatelů na celém světě což ho řadí mezi 10 nejpopulárnějších aplikací na světě. Dosáhnout takového počtu měsíčních uživatelů trvalo Facebooku skoro čtyři roky a Instagramu šest let.

Za vysoký nárust fanoušků mobilní aplikace mohou zejména asijské země jako Japonsko, Indonésie, Malajsie, Thajsko, Vietnam, Indie nebo Kambodža. A například v USA si TikTok stáhlo v minulém roce 46 milionů lidí.

Nejvíce baví mladé uživatele

Statistiky mluví o tom, že je TikTok nejpopulárnější mezi lidmi ve věku od 16 do 24 let. Díky koronavirové krizi ale našel oblibu i u starších ročníků mezi 20 až 29 roky. V České republice jeho obliba sílí nejvíce u dívek od 13 do 18 roků.

Kolik času TikTok zabere

Podle dostupných průzkumů víme, že uživatelé s TikTokem tráví zhruba 40-50 minut za den. Takže v průměru stejně jako u Facebooku nebo Instagramu. Aplikace je ale oproti zmíněním dvěma mnohem živější a lidé intenzivněji sdílí a vytváří obsah.

TikTok a influenceři

TikTok bourá zajeté systémy i co se týče algoritmů. Místo toho, abyste si jako uživatelé budovali postupně svůj profil a sledovali, jak vám časem rostou fanoušci (lajky), na TikToku můžete nahrát jedno video a na druhý den mít statisíce sledujících. Ve finále to znamená, že video úplného nováčka se tak může přes noc stát absolutním virálním hitem.

Lidé, kteří chtějí na TikToku řešit svůj business, se mohou od června 2020 obrátit na TikTok For Business a už nyní se testuje nová platforma Creator Marketplace, která by měla sloužit k objevování tvůrců pro reklamní kampaně.

USA chce TikTok zrušit, Indie už to udělala

Jak jsme se v našem dnešním článku zmínili výše, největší boom zažívá TikTok u asijské populace. Speciálně Indů. Na přelomu června/července 2020 byla aplikace ale v Indii zakázána. Podle vyjádření tamní vlády „škodí svrchovanosti a celistvosti Indie, indické obraně, bezpečnosti státu i veřejnému pořádku“.

Neuplynulo ani moc času a spory ohledně TikToku se nevyhnuly ani v USA. Podle amerického prezidenta aplikace přináší riziko a hodlá ji proto od poloviny září zakázat. Životnost TikToku ale nemusí být úplně ztracena. Microsoft totiž prohlásil, že by americkou část aplikace odkoupil.

Spolu se záměrem Microsoftu se začalo hojně debatovat o hodnotě TikToku. Tu někteří investoři odhadují na cca 50 miliard amerických dolarů. Ve výsledku by tak Microsoft mohl za americký TikTok zaplatit až 30 miliard amerických dolarů.

Žebříček popularity soc. sítí podle Datareportal:

  • Facebook (víc jak 2,5 miliardy)
  • YouTube (2 miliardy)
  • WhatsApp (2 miliardy)
  • Facebook manager (víc jak 1 miliarda)
  • WeChat - čínská náhrada za WhatsApp (víc jak 1 miliarda)
  • Instagram (1 miliardy)
  • TikTok (800 milionů)