Kdy nejde zboží z e-shopu vrátit?
Jak se vyhnout situaci, kdy zákazníci e-shop využívají jako půjčovnu a produkt, který již nepotřebují vrátí? Existuje několik výjimek, kdy nemusíte zboží, v zákonem danné lhůtě 14 dní, přijímat zpět.
Okřídlené “náš zákazník, náš pán” by mělo být heslem každého podnikatele. Avšak i baťovské pravidla mají své hranice a ty končí tam, kde začíná zákaznická vyčůranost, které je zvlášť v Česku mnohdy typická.
Při nákupu na e-shopu je možné vrátit zboží bez udání důvodů ze zákona do 14 dní. Existují dokonce obchody, kdy je doba tohoto hájení ještě prodloužena. Ale i ke 14 denní zákonné lhůtě exitují výjimky. Jaké to jsou a kdy nemusíte zboží vracet? Nebo jste-li v roli zákazníka, tak nemáte nárok jej vrátit?
Zboží nelze vrátit když:
1) Jde o zboží upravené na míru
2) Jde o hygienické potřeby prodávané v zataveném obalu, který byl rozbalen.
3) Jde o zboží, které podléhá rychle zkáze (řezané květiny, potraviny, noviny…)
4) Vrátit nelze ani rozbalené CD nebo DVD a to z důvodu chrany autorských práv.
5) Vrátit také nelze služby ubytování, dopravy, stravování nebo využití volného času, pokud podnikatel tato plnění poskytuje v určeném termínu.
Existují také sporné případy. Zákon ale nemůže pamatovat na všechno a setkáváme se tak se situacemi, kdy je právo na odstoupení od smlouvy diskutabilní. Existují například různé názory na to, zda je možné vrátit rozbalená sluchátka s vyměnitelnými špunty nebo koberec, u něhož si sami zvolíte metráž, připomíná Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Po vrácení bez udání důvodu ve 14 denní lhůtě má prodejce 14 dní na vrácení peněz spotřebiteli. Spotřebitel navíc odpovídá podnikateli za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti.
Takže buďte ke svým zákazníkům vstřícní, ochotní a budujte s nima vztah, nenechte se však zneužívat!
Potřebujete-li jakkoli poradit v oblasti e-commerce, obraťte se na nás.