Některé firmy kvůli GDPR ruší věrnostní programy

Konec slevových karet? V souvislosti s GDPR byly mnohé obchodní společnosti nuceny vyžádat si od zákazníků souhlas se zpracováním osobních údajů znovu. A některé z nich kvůli tomu tak své věrnostní programy úplně ukončily.


 

Alespoň jednu zákaznickou kartu má dnes v peněžence snad každý. Je ovšem možné, že od 25. května, kdy vstoupilo v platnost Obecné nařízení o ochraně osobních údajů, již nebude tato karta platná.

GDPR totiž zpřísňuje podmínky pro nakládání s osobními daty a upravuje pravidla jejich uchovávání. Mnoho dříve uzavřených smluv tyto nové podmínky nesplňuje. Firmám nabízejícím zákazníkům různé slevové karty tak často nezbylo nic jiného než o souhlas se zpracováním osobních údajů požádat znovu.

Tento souhlas zároveň musí splňovat řadu kritérií – musí být srozumitelný a viditelný (nelze jej tedy například ukrýt do obchodních podmínek).

„Prostá větička, že souhlasíte se zpracováním osobních údajů, rozhodně stačit nebude,“ vysvětluje člen Spolku pro ochranu osobních údajů Martin Cach a dodává: „Těch informací tam musí být víc – jako třeba informace o účelu zpracování, subjektech, které budou mít přístup k vašim údajům, o případném úmyslu předat vaše údaje mimo evropskou unii.“

V návaznosti na to tak některé společnosti namísto úprav formulářů a jejich znovu rozeslání své věrnostní programy zcela zruší.

GDPR přitom společnostem nutně nepřikazuje věrnostní programy předělávat, nebo dokonce rušit. „Obecné nařízení říká, že zpracování, které je založeno na souhlasu, pokračuje i dál, ale nikoliv takové, kde ten souhlas byl vynucován a nebyl dán dobrovolně,“ uzavírá ředitel odboru konzultačních agend Úřadu pro ochranu osobních údajů Jiří Žůrek.

Nabízíte svým zákazníkům slevové programy a nejste si jisti, zda se úpravy získávání souhlasu se zpracováním osobních dat nedotýkají i vás? V našem týmu máme kolegy a kolegyně, kteří se na problematiku věrnostních programů v souvislosti s GDPR specializují a jsou připraveni pomoci i vám. Napište nám.